4 vinkkiä, kuinka välttää urheiluvammoja!

Peli kulkee tänään kuin rasvattu. Askel on kevyt ja pallo pysyy hallussa kuin itsestään. Nöyryyttäessäsi vastustajaa taidoillasi otat nopean sivuaskeleen ja huomaat astuvasi oman nilkkasi päälle. Nilkka turpoaa ja kipu iskee. Treenit jäävät taas tauolle muutamaksi viikoksi, juuri kun pääsit edellisen loukkaantumisen jäljiltä takaisin kentälle.

Vammat ovat osa urheilua, mutta onneksi niitä voidaan myös välttää. Tässä neljä vinkkiä urheiluvammojen ehkäisyyn:

  1. Lämmittele ennen suoritusta

Välillä urheilunnälkä on niin kova, että lämmittelyt tekisi mieli jättää kokonaan välistä ja ryhtyä hommiin. Alkulämmittely on kuitenkin yksi tärkeimmistä keinoista välttää urheiluvammoja. Lämmittelyn tarkoituksena on lämmittää lihasta ja lisätä verenkiertoa. Lämmin lihas ei ole yhtä altis revähdyksille ja lisäksi lihaksen suorituskyky paranee.

Lämmittelynä voidaan tehdä esimerkiksi venytyksiä sekä kevyitä lajinomaisia liikkeitä. Ota lämmittelyrutiini osaksi treeniäsi ja pyri pitämään siitä kiinni jokaisissa treeneissä.

  1. Älä unohda suojavarusteita

Useat urheilulajit sisältävät erilaisia suojavarusteita ja syystä. Suojavarusteet on suunniteltu ehkäisemään lajin yleisimpiä vammoja sekä suojaamaan iskuilta ja kolhuilta kontaktilajeissa.

Suojavarusteisiin lukeutuvat myös urheilutuet. Urheilutuet antavat nivelille ja lihaksille lisätukea urheilun aikana sekä parantavat verenkiertoa kompression avulla. Urheilutuet antavat kaivattua tukea myös loukkaantumisen jälkeen urheilun pariin palatessa ja auttavat vammojen kuntoutuksessa.

  1. Muista palautuminen

Urheilijat puskevat kehonsa jatkuvasti äärirajoille kehityksen saavuttamiseksi. Jatkuvan kuormittamisen lisäksi täytyy kuitenkin muistaa myös palautuminen, koska alipalautuminen altistaa kehon erinäisille urheiluvammoille. Muista siis lepopäivien tärkeys ja kuuntele kehoasi huomataksesi ylitreenaamisen oireet ajoissa.

Palautumista edesauttavat muun muassa riittävä uni, riittävä energiansaanti, säännöllinen ruokarytmi ja kehonhuolto.

  1. Älä urheile ollessasi loukkaantunut

Rakkaan harrastuksen parista voi olla vaikea olla erossa, mutta loukkaantuneena urheillessasi saatat pahentaa tilannetta entisestään. Pienikin vamma voi helposti muuttua elinikäiseksi vaivaksi, mikäli siihen ei suhtauduta riittävällä vakavuudella. Vakavat vammat on syytä tarkastuttaa lääkärillä ja noudattaa ohjeita vamman kuntoutukseen liittyen. Ota vammojen hoito siis yhtä vakavasti kuin otat rakkaan harrastuksesi. Kiität itseäsi myöhemmin.